De personuppgifter som är nödvändiga för att genomföra färdtjänstresorna vidarebefordras till beställningscentral och trafikföretag.
Färdtjänst - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVad är färdtjänst och vem kan få tillstånd till färdtjänst? (Du kan ansöka om färdtjänst, specialfordon eller ledsagare för dig själv eller annan person.)
Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken och bygger på samåkning. Den är till för personer med en varaktig funktionsnedsättning på minst 3 månader som medför väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Att man har en funktionsnedsättning eller en diagnos utgör alltså i sig inte rätt till färdtjänst. Det avgörande är förmågan att förflytta sig och/eller nyttja kollektivtrafiken. Reglerna för färdtjänst finns i färdtjänstlagen som är en trafiklag.
Färdtjänst beviljas inte på grund av t.ex. att det inte finns kollektivtrafik där man bor eller att det är dålig turtäthet. Att man av olika anledningar inte kör bil, att man inte kan göra inköp/bära. Ansökan ska kompletteras med aktuellt läkarutlåtande som styrker funktionsnedsättningen. Detta kan bifogas digitalt i formuläret eller bifogas separat.
På kommunens webbplats kan du läsa mer om färdtjänst
Ansökan
Det kan dröja upp till sex veckor innan du får svar på din ansökan. Vid semestrar kan väntetiden vara längre.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Personuppgifterna registreras tillsammans med uppgifter om hälsa, personliga förhållanden och anhöriguppgifter för att kunna handlägga ärendet på ett korrekt sätt. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 5 år
Färdtjänstärenden gallras 5 år efter beslut gått ut eller efter att sökanden avlidit.
Mottagare av personuppgifter
Färdtjänsthandläggare på Trafikenheten
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om dina rättigheter som registrerad och hur kommunen hanterar dina personuppgifter på www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du ett klagomål eller en synpunkt på hur vi behandlar dina personuppgifter ska du i första hand vända dig till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Blir du inte nöjd med den åtgärd som vidtas kan du kontakta Örnsköldsviks kommuns dataskyddsombud på e-post: dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Frågor om e-tjänsten
Handläggare färdtjänst
fardtjanst@ornskoldsvik.se
0660 - 886 79
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Funktionsnedsättning
- Färdsätt
- Hjälpbehov
- Bostad
- Övrigt
- Godkännande
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in