Personuppgifterna vi samlat in i ditt färdtjänstärende gallras 5 år efter att beslut om färdtjänst upphört att gälla.
Färdtjänst - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVad är färdtjänst och vem kan få tillstånd till färdtjänst? (Du kan ansöka om färdtjänst, specialfordon eller ledsagare för dig själv eller annan person.)
Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken och bygger på samåkning. Den är till för personer med en varaktig funktionsnedsättning på minst 3 månader som medför väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Att man har en funktionsnedsättning eller en diagnos utgör alltså i sig inte rätt till färdtjänst. Det avgörande är förmågan att förflytta sig och/eller nyttja kollektivtrafiken. Reglerna för färdtjänst finns i färdtjänstlagen som är en trafiklag.
Färdtjänst beviljas inte på grund av t.ex. att det inte finns kollektivtrafik där man bor eller att det är dålig turtäthet. Att man av olika anledningar inte kör bil, att man inte kan göra inköp/bära. Ansökan ska kompletteras med aktuellt läkarutlåtande som styrker funktionsnedsättningen. Detta kan bifogas digitalt i formuläret eller bifogas separat.
På kommunens webbplats kan du läsa mer om färdtjänst
Information om handläggningstid
Du ska få ett beslut om din ansökan beviljats eller besked om att kommunen avser avslå din ansökan inom fyra veckor (tid räknas från det datum då ärendet har alla uppgifter som beslutet kräver). Vid semester kan det vara förlängda handläggningstider.
Förnyad ansökan
Du som tidigare haft tillstånd och skickar in förnyad ansökan ska få ett beslut om din ansökan beviljats eller besked om att kommunen avser avslå din ansökan innan ditt tidigare tillstånd gått ut. Detta förutsatt att komplett ansökan samt, i förekommande fall, medicinskt utlåtande inkommer minst fyra veckor innan tidigare tillstånd går ut.
Om ärendet inte är komplett meddelar vi dig inom tio arbetsdagar om inlämnad ansökan saknar fullständigt ifyllda uppgifter eller om din ansökan behöver kompletteras med ytterligare handlingar, vanligtvis medicinskt utlåtande.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Personnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Uppgift om hälsa
- Kontaktinformation
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Vi behandlar personuppgifterna i syfte att administrera och fatta beslut om färdtjänst.
Laglig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 5 år
Mottagare av personuppgifter
Färdtjänsthandläggare på kommunens trafikenhet tar emot de personuppgifter som inkommer i ärendet. Personuppgifterna registreras därefter i kommunens verksamhetssystem. De personuppgifter som är nödvändiga för färdtjänstresans genomförande registreras i Din Turs datasystem eller i Riksfärdtjänsten Sveriges kundportal, vilket innebär att personuppgifterna delas med Din Tur kundcenters trafiksamordnare och/eller Riksfärdtjänsten Sveriges handläggare. Utlämnande kan därefter komma att ske till de trafikföretag som utför färdtjänstresan. I övrigt kommer dina personuppgifter endast att lämnas ut om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller om det är nödvändigt för att fullgöra vårt uppdrag. Dina personuppgifter kommer inte att överföras till tredjeland.
Övriga upplysningar
I förekommande fall sparas även:
- Uppgift om språk
- Uppgift om annan personlig information
- Namn och kontaktuppgifter till anhörig
Enligt dataskyddsförordningen har du rättigheter som bland annat innebär att du kan begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas. Du kan läsa mer om dina rättigheter på Örnsköldsviks kommuns webbplats, www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur vi hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Kontakt
Handläggare färdtjänst
fardtjanst@ornskoldsvik.se
0660 - 886 79
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- E-postadress
- Så skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Funktionsnedsättning
- Färdsätt
- Hjälpbehov
- Bostad
- Övrigt
- Godkännande
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in