Skolskjuts läsår 2024/2025 - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningSamtliga elever som önskar skolskjuts till förskoleklass och grundskolan behöver göra en ansökan. Det gäller även för elever med särskilt skäl eller växelvis boende. Du som vårdnadshavare loggar in med e-legitimation. Väljer barn som ansökan gäller, fyller i de uppgifter som krävs och skickar in ansökan. Du får sedan beslut via e-tjänsten samt information om hur er eventuella skolskjuts kommer att erbjudas, innan skolstart.
Observera
- Ansökan och beslut gäller endast sökande elev, inte andra medresenärer. Anhöriga eller klasskompisar som önskar åka med omfattas alltså inte av beslutet.
- Vid ansökan om skolskjuts för särskilda skäl kommer Elevhälsan på respektive skola att kontaktas för stöd i bedömning av behov.
Läs mer om skolskjuts
Ansökan om skolskjuts bör inkomma senast 100 dagar innan skolstart i augusti. Sista datum för läsåret 2024/2025 är 2024-05-14. Det går även att ansöka senare men då kan vi inte garantera att beslut fattats innan skolan startar.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via telefonnummer 0660 - 880 00. Telefontider: vardagar 07:30–17:00 (15 maj–15 september 07:30–16:15). Besöksadress: Järnvägsgatan 6.
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Personnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Samhällsinrättning
- Uppgift om hälsa
- Kontaktinformation
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för att sdministrera och fatta beslut om skolskjuts i ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 1 år
Ansökningar som inte har skickats in till verksamheten utan endast har sparats som ett underlag till ansökan på "Mina sidor" raderas efter 60 dagar.
Mottagare av personuppgifter
Handläggare inom Samhällsbyggnadsförvaltningens Trafikenheten samt personal hos Elevhälsan inom Bildningsförvaltningen.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR på www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar på www.ornskoldsvik.se/om-kommunen/politiska-beslut-och-handlingar/allmanna-handlingar-och-diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur Örnsköldsviks kommun hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Stefan Häggblad Skolskjutshandläggare
skolskjuts@ornskoldsvik.se
0660 - 880 05, telefontid vardagar 08:00-09:30
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Mobilnummer eller e-postadress till den andra vårdnadshavaren vid gemensam vårdnad men boende på olika adresser
- Så skaffar du e-legitimation