Tillgänglighetsredogörelse för Örnsköldsviks kommuns Open ePlatform (e-tjanster.ornskoldsvik.se)
Örnsköldsviks kommun står bakom den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbtjänsten. Den här sidan beskriver hur e-tjanster.ornskoldsvik.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbtjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet ”Innehåll som inte är tillgängligt” nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbtjänsten?
Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav alternativt om du behöver information från e-tjanster.ornskoldsvik.se i något annat format, till exempel tillgänglig PDF, stor text eller ljudinspelning kan du meddela oss.
Du kan kontakta oss genom att skicka e-post till kontaktcenter@ornskoldsvik.se
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (digg.se) och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbtjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
- Innehåll på andra språk än sidornas huvudsakliga språk markeras inte i koden. (Ansvaret att åtgärda bristen ligger hos leverantören av systemet.)
- I vissa fall brister innehåll i e-tjänsterna, i skrivandet av rubriker, länkar, förkortningar och dylikt.
- Vissa e-tjänster kan ha visuellt utformade rubriker, som inte följer rubrikstrukturen vilket gör det svårt att följa strukturen med skärmläsarverktyg.
- Vissa bilder har inte alternativa texter, vilket gör att besökare med skärmläsarverktyg inte får information om vad bilderna visar.
- Det finns PDF-blanketter som inte uppfyller kraven.
Arbete pågår för att åtgärda ovanstående brister och vi för kontinuerligt en dialog med leverantören om åtgärder för att göra systemet mer tillgängligt.
Hur vi testat webbplatsen
Vi gör löpande självskattning och intern testning av webbplatsen och den har även granskats av tillgänglighetsexperter från Useit AB.
Senaste bedömningen gjordes den 2 mars 2022.
Redogörelsen uppdaterades senast den 17 mars 2025.