Hjälp, frågor och svar

 

Har du problem med funktionalitet i webbplatsen eller andra frågor?

Om du har problem med en specifik e-tjänst hittar du kontaktuppgifter till ansvarig verksamhet på e-tjänstens startsida. Du kan även anmäla fel/problemet via vår e-tjänst: https://ornskoldsvik.e-tjansteportalen.se/felanmalan.


Läsa mer om:

Problem med inloggning eller signering, vad gör jag?

Samtalsförmedlande tjänsterna Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net och Teletal
E-legitimation, vad är det och hur används det?
Jag har skyddad identitet eller samordningsnummer, hur ansöker jag då?
Problem att betala, vad går fel?
Allmänna villkor, vid köp och leverans
Kan inte ändra mitt namn, hur gör jag?
Vad är skillnaden mellan en sparad och en inskickad handling?
Mina sidor, vad är det och vad finns där?
Hantering av personuppgifter
Vad är skillnaden mellan en blankett och en e-tjänst?
Kakor, (cookies) vad är det och hur används dem?
Webbläsare, stödjer min webbläsare denna webbplats?
Hur skickar jag in förslag på ny e-tjänst?


Har du andra frågor om denna webbplats eller om e-tjänsteutvecklingen i kommunen? Då är du välkommen att höra av dig med dina synpunkter eller frågor via e-post till: kontaktcenter@ornskoldsvik.se eller genom att ringa kommunens Kontaktcenter per telefon 0660 - 880 00, telefontid 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:30–16:15)
Besöksadress: Järnvägsgatan 6

------------------------------------------

Samtalsförmedlande tjänsterna Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net och Teletal

Post- och telestyrelsen (PTS) erbjuder de tre samtalsförmedlande tjänsterna Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net och Teletal utan kostnad för den som ringer. Dessa tjänster är till för att möjliggöra för personer med vissa funktionsnedsättningar att ringa och bli uppringda på likvärdiga villkor som andra. Tjänsterna ger också alla som vill ringa till personer med funktionsnedsättning möjlighet att göra det. I tjänsterna deltar en tolk eller förmedlare för att möjliggöra samtalet.

Kontakta Post- och telestyrelsen (PTS) via Texttelefoni.se

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

  • För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.texttelefoni.se.

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta Post- och telestyrelsen (PTS) via Bildtelefoni.net

  • För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
  • Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.bildtelefoni.net. eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.bildtelefoni.net.

Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta Post- och telestyrelsen (PTS) via Teletal

  • Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.

Teletal har öppet vardagar klockan 7:30 – 20:00 och helger klockan 12:00 – 16:00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.teletal.se.

Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
 

Kakor (cookies)

Örnsköldsviks kommuns självserviceportal använder sig av session cookies som används för att hålla användaren inloggad och för att hjälpa till vid filtrering av e-tjänster. När användaren loggat ut och stänger webbläsaren försvinner kakorna.

Läs mer om hur du kan dölja din aktivitet i självservice-plattformen.
 

Jag har skyddad identitet eller samordningsnummer, hur ansöker jag då?

Om du har skyddad identitet (sekretessmarkering, skyddad folkbokföring eller fingerade personuppgifter) bör du inte använda dig av e-tjänster. Det är då säkrast för dig att vända dig direkt till den verksamhet ärendet gäller eller till Kontaktcenter per telefon 0660 - 880 00 för personlig hjälp.

Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte heller använda de e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du inte kan eller bör använda e-tjänster, exempelvis på grund av skyddad identitet, kan du vända dig direkt till den verksamhet ärendet gäller eller till Kontaktcenter per telefon 0660 - 880 00 för personlig hjälp.
 

Vad är en e-legitimation och varför måste jag logga in med det?

E-legitimation kan jämföras med en vanlig ID-handling, exempelvis körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. Läs mer på Skatteverkets hemsida om e-legitimation.

För att använda vissa av kommunens e-tjänster behöver du ha någon form av e-legitimation för att din identitet ska kunna säkerställas digitalt. Örnsköldsviks kommun tillåter inloggning och signering med hjälp av BankID, Freja eID+ eller Foreign eID. När du loggar in med e-legitimation så hämtas i vissa ärenden dina personuppgifter från Skatteverket. Det gör att du slipper fylla i dina uppgifter manuellt. När du sedan loggar in på Mina sidor så kan du oftast följa ditt ärende under hela handläggningsprocessen.

Logo BankIDLogo Freja eID

Vilken e-legitimation kan jag använda?

Exempel på e-legitimationer som kommunen tillåter inloggning och signering via är BankID, Mobilt BankID, Freja eID+ och Foreign eID (för medborgare inom EU).

Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod för personer under 18 år, men fungerar endast i bankernas egna kanaler. Det fungerar alltså inte i denna plattform eller hos andra aktörer, som exempelvis Skatteverket eller Försäkringskassan.
 

Hur ansöker jag om e-legitimation?

E-legitimation kan du ansöka om via din bank eller exempelvis leverantören Freja . På webbplatsen elegitimation.se kan du som privatperson läsa om vilka e-legitimationer som finns, hur du skaffar en e-legitimation och hur du skyddar den.
 

Jag har problem med att logga in eller signera i tjänsten med min e-legitimation, vad gör jag då?

  1. Om du valt BankID på denna enhet och BankID inte startar.
    • Åtgärd: Backa och välj BankID på annan enhet, ange personnummer och öppna din BankID app för att bekräfta inloggningen.
  2. Kontrollera så att du inte använder privat surfläge eller så kallat inkognito-läge, i dessa fall kan inloggningslösningen få problem att "se" varifrån du kommer och vart du försöker logga in.
    • Åtgärd: Stäng av privat/inkognito-läge och försökt igen.
  3. Kontrollera vilken webbläsare du använder. 
    • Åtgärd 1: Om du använder Chrome och har problem med inloggning eller e-tjänst rekommenderar vi dig att försöka med annan typ av webbläsare exempelvis Edge eller Safari för att genomföra ditt ärende eftersom funktionaliteten i Chrome tenderar att krocka med enhetens egen standard webbläsare.
    • Åtgärd 2: Ibland kan inloggningsfunktionen få problem att veta vart du vill logga in om du har flera öppna inloggnings sessioner där du redan har loggat in med e-legitimation. Stäng gärna ner alla öppna webbfönster i den webbläsare du använder dig av innan du testar igen.
    • Åtgärd 3: Kontrollera så att du befinner dig i samma webbläsare som du påbörjade inloggningen i efter att du loggat in (upptill i webbläsaren kan det tex stå < Safari eller < Chrome vilket kan avslöja att du hoppat till annan webbläsare). Ibland hoppar man över till en annan webbläsare efter att den tekniska inloggningen skett. Om du befinner dig i annan webbläsare efter inloggningssekvensen öppnar du den föregående webbläsaren igen och du är då inloggad.
  4. Kontrollera att giltighetstiden för din e-legitimation inte har löpt ut. 
    • Åtgärd: Testa din e-legitimation via din utfärdare. Lyckas inte testet får du vända dig till den utgivare som utfärdat e-legitimationen, vanligtvis banken.
  5. Person under 18 år som använder Mobilt säkerhetsID i stället för ett BankID.
    • Åtgärd: Tyvärr går det inte att logga in i våra e-tjänster med Mobilt säkerhetsID. Dessa fungerar bara för att logga in på den bank som utfärdat det.
  6. Problem att signera.
    • Åtgärd: Kontrollera att du har e-legitimation installerat på den enhet du försöker signera via.
    • Vid signering måste du välja samma metod som du valt för inloggningen i e-tjänsten annars kan inte e-legitimationen matcha din personliga e-legitimering med signeringsunderlaget.

Om du har problem med en specifik e-tjänst hittar du kontaktuppgifter till ansvarig verksamhet på e-tjänstens startsida. Du kan även anmäla fel/problemet via vår e-tjänst: https://ornskoldsvik.e-tjansteportalen.se/felanmalan. Lämna då gärna uppgifter som vi kan använda för att felsöka. Exempelvis ditt personnummer, ungefärligt datum och klockslag för ditt försök samt hur du försökte logga in. Till exempel via mobiltelefon med Mobilt BankID eller via datorn med Freja eID.
 

Jag kan inte ändra mitt namn, hur gör jag?

Ditt namn (och i vissa fall personnummer) blir inläst från din e-legitimationsutfärdare (tex banken) när du loggar in via e-legitimationen. Om du nyligen bytt för- eller efternamn måste du ändra det hos din utfärdare av e-legitimation (tex mobilt bankID ändras hos din bank) för att det ska bli rätt i e-legitimationen. Det ändras inte per automatik när du ändrar hos Skatteverket.
 

En sparad ansökan är inte en inkommen handling

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst sparas din ansökan på en särskilt avdelad yta som begränsar åtkomsten till din ansökan, så att inga obehöriga kan läsa eller förvränga informationen. Du kan när som helst komma åt din ansökan igen. För att fortsätta arbetet med din ansökan igen behöver du vara inloggad med hjälp av e-legitimation så att vi kan säkerställa din identitet. Din ansökan är inkommen till kommunen och kan börja behandlas först när e-tjänstens samtliga steg är slutförda och när ansökan har nått kommunens elektroniska brevlåda. Så länge din ansökan är sparad och inte inskickad så är det bara du som kan se den under Mina sidor, som är ditt utrymme för att hantera uppgifter.
 

Hur vet jag att mitt ärende skickats iväg på rätt sätt?

I slutet av din ansökan eller anmälan får du ett meddelande där det exempelvis står: ”Vi har nu mottagit ditt ärende!” eller ”Tack för att du använder vår e-tjänst”. En bekräftelse kommer också till den e-postadress du uppgivit om du varit inloggad i tjänsten. Du kan då följa ditt ärende under Mina sidor.
 

Mina sidor, vad är det och vad finns där?

Via ”https://e-tjanster.ornskoldsvik.se/minasidor” kan du efter inloggning se dina påbörjade/sparade, pågående och avslutade ärenden som du har skickat in när du varit inloggad. Där hittar du även alla eventuella meddelanden från din handläggare och bilagor du tagit emot eller skickat i ett ärende. 

Ärenden på ”Mina sidor” är synliga tills dess att de gallras av den aktuella nämnden. När ärendet gallras tas det bort hos Örnsköldsviks kommun och slutar finnas på ”Mina sidor”. Om du vill spara dina handlingar rekommenderar vi att du skriver ut dem.
 

Hantering av personuppgifter

På startsidan för varje e-tjänst synliggör vi vilka personuppgifter vi samlar in i samband med ansökan/anmälan samt vilken laglig grund vi har för insamlandet. Har du frågor som rör hantering av personuppgifter för en specifik e-tjänst ber vi dig att kontakta den verksamhet ärendet berör. Du finner även kontaktuppgifterna på e-tjänstens startsida under rubriken "Kontakt".

Läs mer om hantering av personuppgifter och GDPR på ornskoldsvik.se
 

Allmänna villkor vid köp och leverans

Örnsköldsviks Kommun har organisationsnummer 212000-2445.

På denna webbplats kan du genomföra olika ansökningar eller utföra vissa anmälningspliktiga åtgärder gentemot kommunen. Vissa av dessa förfaranden är avgiftsbelagda och då kan vissa av fastpristjänsterna betalas på denna webbplats med hjälp av kort. Du kan även köpa övriga tjänster och produkter som kommunen tillhandahåller. Tjänsterna och produkterna kan komma ifrån kommunens alla nämnder. Vi har även fler tjänster och produkter som finns att ta del av genom att besöka kommunens webbplats: www.ornskoldsvik.se eller genom att besöka vårt Kontaktcenter.

Besöksadress:
Järnvägsgatan 6
891 88 Örnsköldsvik

Det går även bra att ringa till kommunen på telefon 0660 - 880 00 alternativt skicka e-post till kontaktcenter@ornskoldsvik.se.

Villkor som gäller för de produkter och tjänster som vi säljer exempelvis köp, information om ångerrätt och hantering av eventuella reklamationer finner du in anslutning till respektive tjänst. Information om priset är inklusive/exklusive moms finns även det i anslutning till respektive tjänst.

Leveransvillkor

Beroende på valt leveranssätt kan vi leverera varor eller tjänster med post. Vi skickar brev och paket med Posten. Observera att Kommunen ej ansvarar för försvunnen försändelse. I vissa fall sker leverans av personal hos berörd verksamhet eller på plats hos kommunens Kontaktcenter.

Mer information om leveransvillkor hittar du i anslutning till respektive e-tjänst.

Betalsätt
Möjliga betalmetoder: Nets Easy, VISA, Mastercard 

Vi accepterar kortbetalning med bland annat Mastercard och Visa.
 

Jag har problem att betala ett ärende, vad gör jag för fel?

För att genomföra en betalning på korrekt sätt för ärende som kräver betalning behöver du gå igenom tre steg när du är klar med ditt ärende: 

Steg 1: Först kommer du till steget som summerar ihop kostnaden för valen du gjort i ärendet. Där ser du hur mycket du behöver betala. (I nuläget finns tyvärr bara möjlighet att betala med kort.) Klicka "Betala och skicka in". Du skickas då till vår betalningstjänst, steg 2, där du måste godkänna din betalningstransaktion.

Steg 1 vid betalning - summering

Steg 2: Här anger du dina kortuppgifter för det kort du vill att kostnaden ska dras ifrån. Du har här möjlighet att spara uppgifterna så de finns tillgängliga nästa gång du ska genomföra ett köp hos oss. Klicka "genomför" och du kommer till steg 3.

Steg 1 vid betalning - ange kontouppgifter

Steg 3: I sista steget behöver du signera din betalning för att den ska godkännas av din bank. Summan dras då från ditt konto. Observera! Signerar du inte i detta steg dras inte summan från kortet och ärendet skickas inte in till kommunen. 

Efter signering i detta steg skickas du tillbaka till e-tjänsteplattformen där du gjort ditt ärende och du får ett meddelande i webbläsaren att vi mottagit ärendet. Har du trots instruktionerna oven fortsatta problem med att betala ditt ärende ber vi dig att kontakta den verksamhet ärendet gäller. Kontaktuppgifter hittar du på e-tjänstens startsida. Du kan då behöva uppge namn, ev personnummer och tidpunkt för dina transaktionsförsök för att vi ska kunna felsöka.

Steg 3 - signering av betalning

 

Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett?

En e-tjänst kan du göra när som helst på dygnet via en dator. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och skickar in den till oss direkt på webben. De flesta e-tjänster kräver också inloggning och signering med hjälp av e-legitimation. Eventuella bilagor kan du ladda upp och skicka in. Ärendet följer du sen via Mina sidor.

En blankett fyller du i för hand och vissa blanketter kan du fylla i på din dator. Blanketten skriver du ut och signerar med din underskrift. Sedan skickar du in den per post eller lämnar den till det kontor som ska handlägga ärendet.
 

Stöder min webbläsare den här webbplatsen?

Den här webbplatsen och e-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare. Om du har problem med din webbläsare, exempelvis får upp ”Sidan kan inte visas” eller annat felmeddelande så kan du behöva se över dina inställningar.

Här hittar du information och support för de vanligaste webbläsarna:

Hur ger jag förslag eller lämnar önskemål på e-tjänster som inte finns idag?

Alla förslag är välkomna, men vi kan inte lova att vi kan utveckla en e-tjänst av ditt förslag. Däremot så lovar vi att se över möjligheten att kunna utveckla en e-tjänst utifrån dina önskemål eller förslag.

Du når oss på e-postadressen: kontaktcenter@ornskoldsvik.se eller om du ringer till kommunens växel på 0660-880 00. Du kan även skicka in ett förslag via vår e-tjänst: https://ornskoldsvik.e-tjansteportalen.se/nyetjanst.