Planbesked - begäran

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

En ansökan om planbesked ska vara skriftlig och görs via denna e-tjänst eller blankett. I ansökan om planbesked beskriver du ändamålet med åtgärden. Du ska även bifoga en karta som visar vilket område som berörs och den kan du skapa direkt i e-tjänsten.

Om åtgärden handlar om byggnader ska din ansökan innehålla en beskrivning av karaktären och den ungefärliga omfattningen. Det kan exempelvis vara husens högsta våningsantal, uppskattat antal lägenheter eller utformningen i stort, till exempel om byggnaderna ska vara friliggande eller sammanbyggda.

 Läs mer om detaljplaner och planbesked
 Läs mer på Boverkets webbplats (öppnas i nytt fönster)

Beslut och avgifter

Du får ett beslut om planbesked inom fyra månader från det att din ansökan kommit in till kommunen och är komplett. Ett beslut om positivt eller negativt planbesked beror på om kommunen planerar att inleda ett planarbete eller inte.

Om kommunen har begärt kompletteringar men inte fått in dem, kan vi behöva antingen avslå din planansökan eller fatta ett beslut baserat på de uppgifter vi har fått.

Observera att oavsett om din planansökan får positivt eller negativt planbesked eller återkallas debiteras en avgift enligt kommunens taxa, som är beslutad av kommunfullmäktige.

 Läs mer om avgifter för detaljplaner och planbesked

Skyddade personuppgifter

Du som har skyddade personuppgifter bör inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via telefonnummer 0660 - 880 00

Om du saknar du e-legitimation eller vill använda blankett

Om du saknar e-legitimation eller vill använda blankett kan du nå Kontaktcenter via telefonnummer 0660-880 00 alternativt skicka e-post till kontaktcenter@ornskoldsvik.se så hjälper de dig. De kan även hjälpa till när du ska förbereda och skicka in ditt ärende om du känner att du behöver stöd.

Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. 

Läs mer om allmänna handlingar.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa