Tillstånd för tobaksförsäljning - ansöka eller anmäla ändring
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). Du kan inte söka tillstånd för både detaljhandel och partihandel i samma ansökan. Vill du bedriva båda typerna av verksamhet får du skicka in två separata tillståndsansökningar.
(Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare.)
Observera att ett beslut kan innebära antingen bifall eller avslag. Taxan för ansöknings- och tillsynsavgifter enligt lagen om tobak och liknande produkter avser båda positiva och negativa beslut. Det betyder att även om ansökan fått avslag debiteras sökanden enligt schablonavgiften.
Här kan du även anmäla ändring av ditt tobakstillstånd, anmälan om ändring kan endast göras via blankett.
Läs mer om försäljning av tobak och e-cigaretter
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du som firmatecknare välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Väljer du som firmatecknare att ange företagsuppgifterna manuellt behöver du inkomma med ett utdrag som visar att du har rätt att företräda bolaget.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter
Den som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att han eller hon med hänsyn till sina ekonomiska och personliga förhållanden samt omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande (PBI) i den juridiska personen utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare.
Uppgifter från Kronofogden kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder den ekonomiska lämpligheten. Vid ansökan gällande partihandel så kommer kommunen även begära in ett yttrande från Polismyndigheten samt Tullverket.
Sökande måste själv skicka in en blankett till skatteverket för att de ska skicka uppgifter till Örnsköldsviks kommun. Blanketten hittar du på denna sida under ”hämta blanketter” och den skickas till skatteverket enligt instruktion på blanketten.
Vill du göra din ansökan eller anmälan via blankett kan du skicka eller lämna in blanketten till:
Samhällsbyggnadsförvaltningen
SE-891 88 Örnsköldsvik
Du kan också skicka ansökan via e-post till samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se eller lämna den i receptionen på stadshuset Kronan, Järnvägsgatan 6. Kom ihåg att blanketten behöver skrivas ut och undertecknas innan den skickas in.
Lokala förhållanden i din kommun
Kommunen tar ut en årlig tillsynsavgift.
Tänk på att det tar ca 6 till 8 veckor, från det att ansökan är komplett, att få sin ansökan prövad. Beslut om stadigvarande tillstånd fattas av Tillståndsutskottet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- Kundnummer
- Organisationsnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Alla handlingar arkiveras.
Mottagare av personuppgifter
Behöriga tjänstemän på Samhällsbyggnadsförvaltningen och i Samhällsbyggnadsnämnden.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar och diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Synpunkter eller klagomål lämnas till:
- Kommunens dataskyddsombud via e-postadress dataskyddsombud@ornskoldsvik.se
- Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål. webbplats.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Miljö- och hälsoenheten
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
0660 - 880 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- Du måste ha fyllt 18 år
- E-legitimation
- Så skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Typ av tillstånd
- Finansiering
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in