När du ansöker om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro kan du använda kommunens blankett "Ansök om ekonomiskt stöd vid merkostnad för sjuklön". I ansökan finns en modell för att beräkna merkostnad.
Ansökan ska vara undertecknad av den enskilde, eller person som den enskilde har givit fullmakt.
Till varje ansökan ska samtliga handlingar bifogas:
- Sammanställning av yrkat belopp som visar att faktisk merkostnad finns.
- Kopia av sjukfrånvaroanmälan.
- Kopia på lönespecifikation för ordinarie/vikarierande assistent eller annat underlag som styrker löneuppgifterna.
- Beskrivning av övriga kollektivavtalsbundna kostnader.
Vid första ansökningstillfället ska du även skicka in en fullmakt från den enskilde. Av fullmakten ska det framgå vem som, i den enskildes ställe, har rätt att ansöka om det ekonomiska stödet och att ta emot sådan ersättning från kommunen.
Komplett ansökan med tillhörande bilagor skickar du till:
Välfärdsförvaltningen
Att. Åsa Karlsson
Nygatan 16
891 88 Örnsköldsvik
Referensnummer: 79523000/00