Tjänstgöringsintyg - beställning
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som arbetar eller har arbetat hos Örnsköldsviks kommun beställa tjänstgöringsintyg. Intygsbeställningar behandlas i den ordning de kommer in.
Tjänstgöringsintyg
Tjänstgöringsintyget är ett intyg där arbetsgivaren redovisar uppgifter om anställningstid och befattning. Något omdöme om hur du skött dina arbetsuppgifter står inte i intyget. Ett tjänstgöringsintyg används för att styrka meriter till exempel vid ansökan om arbete, utbildning eller för lärarlegitimation. Tjänstgöringsintyget redovisar redan utbetalad tid och uppdateras normalt den 20e varje månad i samband med lönebearbetning.
Skyddad identitet
Om du har skyddad identitet (sekretessmarkering, skyddad folkbokföring eller fingerade personuppgifter) bör du inte använda dig av digitala tjänster. Om du har en pågående anställning hos Örnsköldsviks kommun ska du kontakta din chef om ditt ärende. Om du inte har en aktuell anställning hos kommunen, kan du ringa till Löneenheten så hjälper de dig, se kontaktuppgifter under menyn "Kontakt" nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Födelsedatum
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 1 månader
Mottagare av personuppgifter
Handläggare på löneenheten
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR på www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur Örnsköldsviks kommun hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kontaktcenter@ornskoldsvik.se
Löneenheten
loneenheten@ornskoldsvik.se
0660 - 787 00