Klagomål på boendemiljö
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du skicka in klagomål som rör din boendemiljö.
Läs mer om problem med boendemiljö
Vad behöver jag ha gjort innan jag skickar in ärendet?
För att miljö- och hälsoenheten ska hantera din klagomålsanmälan behöver du först kontakta den som orsakar störningen eller har ansvar för den. Det är viktigt att denne får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan anmälan.
Om du har problem med din inomhusmiljö ska du i första hand kontakta din fastighetsägare eller bostadsrättsförening. I de fall störningen kommer utifrån ska du kontakta den som orsakar störningen. Om du störs av en granne ska du ta kontakt med den först, innan du kontaktar till exempel fastighetsägaren. Det gäller också om du har klagomål på störande buller från till exempel fläktar, restauranger, uteställen, skällande hundar, nedskräpning, skadedjur eller eldning.
Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen kan du anmäla ditt klagomål till kommunens miljö- och hälsoenhet.
Om ditt klagomål gäller en störning som är återkommande vill vi att du för en störningsdagbok i två till tre veckor. Det är bra om du gjort detta innan du anmäler klagomålet. Detta underlättar handläggningen och förkortar handläggningstiden.
Vad behöver jag lämna in för uppgifter för att ärendet ska handläggas?
När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö via e-tjänsten kan du inte vara anonym eftersom miljö- och hälsoenheten måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning kring om ärendet kan räknas som en fara för människors hälsa eller inte. I många fall behöver vi även komma in i din bostad för att kunna göra en utredning. Lämna enbart in de uppgifter du känner dig bekväm med att andra tar del av. Det du lämnar in till miljö- och hälsoenheten blir en allmän handling som kan lämnas ut efter sekretessprövning.
Om klagomålet rör något som är en synligt, t.ex. mögel och fukt, sophantering eller eldning, förkortas handläggningstiden av att du skickar in bilder med din anmälan.
Vad gör jag om jag saknar e-legitimation eller vill vara anonym?
Om du saknar e-legitimation kan du kontakta oss för att få en blankett att fylla i. Att lämna in bostadsklagomål utan att ange vem du är och var du bor är möjligt, men då kan vi inte utreda ärendet vidare. Vill du ändå vara anonym kan du ringa till oss eller skicka brev.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter bör inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta berörd verksamhet för hjälp.
Miljö- och hälsoenheten
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
0660 - 880 00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Fastighetsbeteckning
- IP-nummer
- Kontaktinformation
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
För evigt
Mottagare av personuppgifter
Behöriga tjänstemän på Samhällsbyggnadsförvaltningen och i Samhällsbyggnadsnämnden.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar och diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Synpunkter eller klagomål lämnas till:
- Kommunens dataskyddsombud via e-postadress dataskyddsombud@ornskoldsvik.se
- Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Läs mer om hur du lämnar klagomål (imy.se)
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se