Behöriga tjänstemän på Samhällsbyggnadsförvaltningen och i Samhällsbyggnadsnämnden.
Klagomål på boendemiljö
Här kan du skicka in klagomål som rör din boendemiljö.
Läs mer om problem med boendemiljö
När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö kan du inte vara anonym eftersom Miljö- och hälsoenheten måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning. I många fall behöver vi även komma in i din bostad för att kunna göra en utredning. Vi har tyvärr inte möjlighet att hantera ditt ärende om vi inte kan göra en utredning. Lämna enbart in de uppgifter du känner dig bekväm med att andra tar del av.
Om ditt klagomål gäller en störning som är återkommande vill vi att du för en störningsdagbok i två till tre veckor innan du anmäler klagomålet. Detta underlättar handläggningen och förkortar handläggningstiden.
För att miljö- och hälsoenheten ska hantera din klagomålsanmälan behöver du först kontakta den som orsakar störningen eller har ansvar för den. Det är viktigt att denne får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan anmälan.
Om du har problem med din inomhusmiljö ska du i första hand kontakta din fastighetsägare eller bostadsrättsförening. I de fall störningen kommer utifrån ska du kontakta den som orsakar störningen. Om du störs av en granne ska du ta kontakt med den först, innan du kontaktar till exempel fastighetsägaren. Det gäller också om du har klagomål på störande buller från till exempel fläktar, restauranger, uteställen, skällande hundar, nedskräpning, skadedjur eller eldning.
Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen kan du anmäla ditt klagomål till kommunens miljö- och hälsoenhet.
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- För evigt
Mottagare av personuppgifter
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR på www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar på www.ornskoldsvik.se/om-kommunen/politiska-beslut-och-handlingar/allmanna-handlingar-och-diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur Örnsköldsviks kommun hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Miljö- och hälsoenheten
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
0660 - 880 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Valfri inloggning
- Så skaffar du e-legitimation
Fråga om inloggning
Om du väljer att logga in kan vi förifylla frågor med vissa uppgifter. Du kan även få återkoppling om handläggaren behöver mer information.
Du kan inte vara anonym!
Vänligen,
Miljö- och hälsoenheten