Klagomål på boendemiljö

LÄS MER

Här kan du skicka in klagomål som rör din boendemiljö. 

 Läs mer om problem med boendemiljö

När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö kan du inte vara anonym eftersom Miljö- och hälsoenheten måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning. I många fall behöver vi även komma in i din bostad för att kunna göra en utredning. Vi har tyvärr inte möjlighet att hantera ditt ärende om vi inte kan göra en utredning. Lämna enbart in de uppgifter du känner dig bekväm med att andra tar del av. 

Om ditt klagomål gäller en störning som är återkommande vill vi att du för en störningsdagbok i två till tre veckor innan du anmäler klagomålet. Detta underlättar handläggningen och förkortar handläggningstiden. 

För att miljö- och hälsoenheten ska hantera din klagomålsanmälan behöver du först kontakta den som orsakar störningen eller har ansvar för den. Det är viktigt att denne får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan anmälan.

Om du har problem med din inomhusmiljö ska du i första hand kontakta din fastighetsägare eller bostadsrättsförening. I de fall störningen kommer utifrån ska du kontakta den som orsakar störningen. Om du störs av en granne ska du ta kontakt med den först, innan du kontaktar till exempel fastighetsägaren. Det gäller också om du har klagomål på störande buller från till exempel fläktar, restauranger, uteställen, skällande hundar, nedskräpning, skadedjur eller eldning.

Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen kan du anmäla ditt klagomål till kommunens miljö- och hälsoenhet.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa