Bygglov, rivningslov, marklov - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om olika typer av bygglov, marklov, rivningslov, säsongslov eller tidsbegränsade lov.
Ska du bygga nytt och samtidigt behöver ansöka om lov för att riva befintlig byggnad, fylla ut eller schakta på marken och installera eldstad i den nya byggnaden kan du ansöka om alla åtgärder i samma ärende via denna e-tjänst.
Läs mer om bygga nytt eller ändra bostad
Läs mer om handlingar du behöver vid ansökan om lov
Ett beslut kan innebära både en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan. Beslutet fattas inom tio veckor från att ansökan är komplett.
Om vi har begärt in kompletteringar och inte fått in dessa inom tre veckor kommer vi avvisa ansökan eller fatta beslut på de handlingar som inkommit. Det är inte självklart att det kommer bli ett avslag/avvisan. Alla alternativ är kopplade till en kostnad enligt taxa framtagen av kommunfullmäktige. Även återkallad ansökan debiteras enligt taxan.
Läs mer om kostnader på sidan Taxa för byggärenden (öppnas i ny flik)
Om du ansöker som ombud för annan part (en privatperson eller ett företag/organisation) behöver vi byggherrens godkännande att du får agera ombud i ärendet (gäller ej dig som firmatecknare). Godkännandet kan antingen ske digitalt med hjälp av e-legitimation eller via bifogad fullmakt. Vid digitalt godkännande får byggherren en notis via e-post/SMS om att ansökan behöver godkännas digitalt. När detta är gjort skickas ansökan in och du som ombud äger ärendet under hela processen och den som blir notifierad vid händelser i ärendet. Ärendet skickas inte in förrän alla parter har signerat.
I e-tjänsten kan du som firmatecknare välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Väljer du som firmatecknare att ange företagsuppgifterna manuellt kan vi be dig att komplettera med utdrag som intygar att du har rätt att företräda företaget.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter bör inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via telefonnummer 0660 - 880 00.
Om du saknar du e-legitimation eller vill använda blankett
Om du saknar e-legitimation eller vill använda blankett kan du nå Kontaktcenter via telefonnummer 0660-880 00 alternativt skicka e-post till kontaktcenter@ornskoldsvik.se så hjälper de dig. De kan även hjälpa till när du ska förbereda och skicka in ditt ärende om du känner att du behöver stöd.
Kontaktcenter
bygglov@ornskoldsvik.se
0660 - 880 00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Fastighetsbeteckning
- Personnummer
- IP-nummer
- Kundnummer
- Organisationsnummer
- Foto
- Kommunikationsloggar
- Metadata om kommunikation
- Kontaktinformation
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- För evigt - Arkiveras - övriga personuppgifter
- 5 år - Personnummer
Mottagare av personuppgifter
Behöriga tjänstemän på Samhällsbyggnadsförvaltningen och i Samhällsbyggnadsnämnden.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar och diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Synpunkter eller klagomål lämnas till:
- Kommunens dataskyddsombud via e-postadress dataskyddsombud@ornskoldsvik.se
- Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Läs mer om hur du lämnar klagomål (imy.se)
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- I de flesta fall behöver följande handlingar skickas in: Planritning, Situationsplan, Sektionsritning, Fasadritning, Konstruktionshandlingar, Kontrollplan
- Vid ansökan som ombud: Bifogad fullmakt eller digitalt godkännande av Byggherren
- Så skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Teknisk beskrivning
- Kontaktuppgifter
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in