Färdtjänst - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningFärdtjänst är till för personer med en varaktig funktionsnedsättning på minst 3 månader och som medför väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmän kollektivtrafik.
Du kan ansöka om färdtjänst, specialfordon eller ledsagare för dig själv eller för en annan person. När du ansöker om färdtjänst behöver du komplettera din ansökan med ett aktuellt medicinskt utlåtande som styrker din funktionsnedsättning. Detta kan bifogas digitalt i formuläret eller skickas in separat.
Kommunen kan bevilja dig färdtjänst tills vidare eller för en begränsad period.
Mer information hittar du under ”bra att veta om färdtjänst”
Handläggningstid
Inom fyra veckor från att du lämnat in en komplett ansökan ska du få besked om du beviljats färdtjänst eller om kommunen avslår din ansökan. Tiden räknas från det datum då kommunen fått en komplett ansökan med alla uppgifter som behövs för att fatta beslut. Under semestertider kan handläggningstiderna vara längre.
Du behöver själv hålla reda på när ditt färdtjänsttillstånd löper ut och söka nytt senast fyra veckor före utgångsdatum om du har fortsatt behov av färdtjänst.
Om din ansökan inte är komplett meddelar kommunen dig det inom tio arbetsdagar. Det kan till exempel handla om att din ansökan saknar fullständigt ifyllda uppgifter eller behöver kompletteras med ytterligare handlingar, vanligtvis medicinskt utlåtande.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via telefonnummer 0660 - 880 00. Telefontider: vardagar 07:30–17:00 (15 maj–15 september 07:30–16:15). Besöksadress: Järnvägsgatan 6.
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Personnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Uppgift om hälsa
- Kontaktinformation
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Örnsköldsviks kommun behandlar personuppgifterna i syfte att administrera och fatta beslut om färdtjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 5 år
De personuppgifter Örnsköldsviks kommun har samlat in i ditt färdtjänstärende raderas 5 år efter att beslut om färdtjänst upphört att gälla.
Mottagare av personuppgifter
Färdtjänsthandläggare på kommunens trafikenhet tar emot de personuppgifter som inkommer i ärendet. Personuppgifterna registreras därefter i kommunens verksamhetssystem. De personuppgifter som är nödvändiga för färdtjänstresans genomförande registreras i Din Turs datasystem eller i Riksfärdtjänsten Sveriges kundportal, vilket innebär att personuppgifterna delas med Din Tur kundcenters trafiksamordnare och/eller Riksfärdtjänsten Sveriges handläggare. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till de trafikföretag som utför färdtjänstresan. I övrigt kommer dina personuppgifter endast att lämnas ut om kommunen är skyldig att göra det enligt lag eller om det är nödvändigt för att fullgöra kommunens uppdrag. Dina personuppgifter kommer inte att överföras till tredjeland.
Övriga upplysningar
I förekommande fall sparas även:
- Uppgift om språk
- Uppgift om annan personlig information
- Namn och kontaktuppgifter till anhörig
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas. Du kan läsa mer om dina rättigheter på Örnsköldsviks kommuns webbplats, www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur Örnsköldsviks kommun hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Handläggare färdtjänst
fardtjanst@ornskoldsvik.se
0660 - 886 79
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- E-postadress
- Så skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Funktionsnedsättning
- Färdsätt
- Hjälpbehov
- Bostad och övrigt
- Medicinskt utlåtande
- Godkännande
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in