Strandskydd - dispensansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVid hav, sjöar och vattendrag råder generellt strandskydd enligt miljöbalken. Strandskyddet omfattar även små bäckar, småvatten och anlagda vatten. Det generella strandskyddet omfattar land- och vattenområden intill 100 meter från strandlinjen, det vill säga inte bara på land utan även ute i vattnet. Längs delar av kommunens kust har strandskyddet utvidgats till 200 meter.
Strandskyddet syftar till att långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.
Vissa åtgärder är förbjudna inom strandskyddsområden, som till exempel att anlägga, gräva eller bygga något eller på annat sätt påverka strandskyddsområdet. Ska du göra något av detta kan åtgärden kräva dispens.
För att få dispens krävs särskilda skäl samt att åtgärden inte strider mot strandskyddets syften.
Läs mer om strandskyddsdispens
Avgift
Prövningsavgiften för dispensansökan debiteras enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige. Ett beslut i ärendet kan innebära både en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan. Alla alternativ är kopplade till en avgift. Även återkallad ansökan debiteras.
Om du ansöker som ombud för annan part (en privatperson eller ett företag/organisation) behöver vi byggherrens godkännande att du får agera ombud i ärendet (gäller ej dig som firmatecknare). Godkännandet kan antingen ske digitalt med hjälp av e-legitimation eller via bifogad fullmakt. Vid digitalt godkännande får byggherren en notis via e-post/SMS om att ansökan behöver godkännas digitalt. När detta är gjort skickas ansökan in och du som ombud äger ärendet under hela processen och den som blir notifierad vid händelser i ärendet. Ärendet skickas inte in förrän alla parter har signerat.
I e-tjänsten kan du som firmatecknare välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Väljer du som firmatecknare att ange företagsuppgifterna manuellt kan vi be dig att komplettera med utdrag som intygar att du har rätt att företräda företaget.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se). Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter bör inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta berörd verksamhet för hjälp.
Om du saknar du e-legitimation eller vill använda blankett
Om du saknar e-legitimation eller vill använda blankett kan du nå Kontaktcenter via telefonnummer 0660-880 00 alternativt skicka e-post till kontaktcenter@ornskoldsvik.se så hjälper de dig. De kan även hjälpa till när du ska förbereda och skicka in ditt ärende om du känner att du behöver stöd.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Fastighetsbeteckning
- Personnummer
- IP-nummer
- Kundnummer
- Organisationsnummer
- Metadata om kommunikation
- Kontaktinformation
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- För evigt - Arkiveras - övriga personuppgifter
- 5 år - Personnummer
Mottagare av personuppgifter
Behöriga tjänstemän på Samhällsbyggnadsförvaltningen och i Samhällsbyggnadsnämnden.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar och diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Synpunkter eller klagomål lämnas till:
- Kommunens dataskyddsombud via e-postadress dataskyddsombud@ornskoldsvik.se
- Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Läs mer om hur du lämnar klagomål (imy.se)
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Följande handlingar behöver bifogas: Situationsplan (vid behov Konstruktionsritning eller måttsatt konstruktionsritning för brygga/pir, foto på platsen)
- Vid ansökan som ombud: Bifogad fullmakt eller digitalt godkännande av Byggherren
- Så skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Dispensansökan gäller
- Kontaktuppgifter
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in