Förhandsbesked - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningFörhandsbesked söker du om du planerar att uppföra en byggnad som normalt kräver bygglov och där det inte finns en detaljplan som styr byggandet. Du får ett beslut från byggnadsnämnden som säger om platsen är lämplig för det du tänker bygga. Nämnden anger också vilka eventuella villkor du måste uppfylla för att få ett bygglov.
Ett positivt förhandsbesked gäller i två år och ger dig större trygghet att ta fram ritningar och dokument för en bygglovsansökan.
Förtydligande
Ett beslut kan innebära både en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan. Beslutet fattas inom tio veckor från att ansökan är komplett och fyra veckor från anmälan är komplett. Om vi har begärt kompletteringar och inte har fått in dem inom tre veckor kommer avvisa ansökan eller fatta ett beslut på de handlingar som har inkommit. Alla alternativ är kopplade till en kostnad (enligt taxa framtaget av kommunfullmäktige). Även återkallad ansökan debiteras enligt taxan.
Agera ombud för annan byggherre
Om du ansöker som ombud för annan part (en privatperson eller ett företag/organisation) behöver vi byggherrens godkännande att du får agera ombud i ärendet (gäller ej dig som firmatecknare). Godkännandet kan antingen ske digitalt med hjälp av e-legitimation eller via bifogad fullmakt. Vid digitalt godkännande får byggherren en notis via e-post/SMS om att ansökan behöver godkännas digitalt. När detta är gjort skickas ansökan in och du som ombud äger ärendet under hela processen och den som blir notifierad vid händelser i ärendet. Ärendet skickas inte in förrän alla parter har signerat.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du som firmatecknare välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via telefonnummer 0660 - 880 00. Telefontider: vardagar 07:30–17:00 (15 maj–15 september 07:30–16:15). Besöksadress: Järnvägsgatan 6.
Om du saknar du e-legitimation eller vill använda blankett
Om du saknar e-legitimation eller vill använda blankett kan du kontakta vårt Kontaktcenter på telefon 0660-880 00 eller skicka e-post till kontaktcenter@ornskoldsvik.se. De kan även hjälpa till om du behöver stöd vid din ansökan/anmälan.
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Fastighetsbeteckning
- Personnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Kundnummer
- Organisationsnummer
- Foto (lämnas frivilligt)
- Kommunikationsloggar
- Metadata om kommunikation
- Kontaktinformation
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- För evigt - Arkiveras - övriga personuppgifter
- 5 år - Personnummer
Mottagare av personuppgifter
Behöriga tjänstemän på Samhällsbyggnadsförvaltningen och i Samhällsbyggnadsnämnden.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR på www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur Örnsköldsviks kommun hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Kontaktcenter
bygglov@ornskoldsvik.se
0660 - 880 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Följande handling behöver bifogas: situationsplan som beskriver det planerade bygget
- Vid ansökan som ombud: fullmakt eller digitalt godkännande av Byggherren
- Så skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Teknisk beskrivning för förhandsbesked
- Kontaktuppgifter
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in