Eldstad och rökkanal - anmälan om installation/ändring av befintlig
Den här tjänsten kräver inloggningInnan en eldstad eller rökkanal får installeras eller ändras i en befintlig byggnad måste en anmälan skickas in till Byggenheten. Detta gäller både inom och utom detaljplanelagt område.
Läs mer om installation/ändring av eldstad/rökkanal
Läs mer om handlingar du behöver vid anmälan, ansökan om lov och förhandsbesked
- Ny installation av rökkanal eller skorsten
- Ny installation av kakelugn, vedspis eller braskamin
- Ny installation av värmepanna
- Installation av braskassett
- Byte av bränsleslag i befintlig panna
- Byte till ny panna avsedd för annat bränsleslag
Du behöver du inte anmäla om du byter till en likvärdig eldstad med avseende på typ av eldstad, storlek och effekt, samt anslutning till rökkanal.
- Anmälan som är ifylld och undertecknad (antingen digitalt eller via blankett)
- Situationsplan där du markerar i vilken byggnad installationen utförs
- Planritning där du ritar in placeringen av eldstaden
- Fasadritning där skorstenen är skalenligt inritad med rätt höjd och placering
- Kontrollplan, förslag till kontrollplan hittar du under "Hämta blanketter" på denna sida
- Produktinformation eller typgodkännandebevis/CE-märkning på kamin och rökrör
Läs mer om handlingar du behöver vid anmälan, ansökan om lov och förhandsbesked
Sotaren ska ges tillfälle att besiktiga anläggningen innan den tas i bruk och godkända uppstigningsanordningar ska monteras.
Installationen får inte påbörjas innan samhällsbyggnadsnämnden har gett startbesked och den får inte tas i bruk utan slutbesked. För att du ska få ett slutbesked ska kontrollpunkterna vara utförda och kontrollplanen signerad samt inskickad in till byggenheten, tillsammans med besiktningsprotokollet.
Ett beslut kan innebära både en beviljad, avslagen eller avvisad anmälan. Beslutet fattas inom fyra veckor från det att anmälan är komplett.
Om vi har begärt in kompletteringar och inte fått in dessa inom tre veckor kommer vi avvisa anmälan eller fatta beslut på de handlingar som inkommit. Det är inte självklart att det kommer bli ett avslag/avvisan. Alla alternativ är kopplade till en kostnad (enligt taxa framtagen av kommunfullmäktige). Även återkallad anmälan debiteras enligt taxan.
Läs mer om kostnader på sidan Taxa för byggärenden (öppnas i ny flik)
Om du ansöker som ombud för annan part (en privatperson eller ett företag/organisation) behöver vi byggherrens godkännande att du får agera ombud i ärendet (gäller ej dig som firmatecknare). Godkännandet kan antingen ske digitalt med hjälp av e-legitimation eller via bifogad fullmakt. Vid digitalt godkännande får byggherren en notis via e-post/SMS om att ansökan behöver godkännas digitalt. När detta är gjort skickas ansökan in och du som ombud äger ärendet under hela processen och den som blir notifierad vid händelser i ärendet. Ärendet skickas inte in förrän alla parter har signerat.
I e-tjänsten kan du som firmatecknare välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Väljer du som firmatecknare att ange företagsuppgifterna manuellt kan vi be dig att komplettera med utdrag som intygar att du har rätt att företräda företaget.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter bör inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via telefonnummer 0660 - 880 00.
Om du saknar du e-legitimation eller vill använda blankett
Om du saknar e-legitimation eller vill använda blankett kan du nå Kontaktcenter via telefonnummer 0660-880 00 alternativt skicka e-post till kontaktcenter@ornskoldsvik.se så hjälper de dig. De kan även hjälpa till när du ska förbereda och skicka in ditt ärende om du känner att du behöver stöd.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Fastighetsbeteckning
- Personnummer
- IP-nummer
- Kundnummer
- Organisationsnummer
- Foto
- Kommunikationsloggar
- Metadata om kommunikation
- Kontaktinformation
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- För evigt - Arkiveras - övriga personuppgifter
- 5 år - Personnummer
Mottagare av personuppgifter
Behöriga tjänstemän på Samhällsbyggnadsförvaltningen och Samhällsbyggnadsnämnden.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar och diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Synpunkter eller klagomål lämnas till:
- Kommunens dataskyddsombud via e-postadress dataskyddsombud@ornskoldsvik.se
- Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Läs mer om hur du lämnar klagomål (imy.se)
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Situationsplan
- Planritning
- Fasadritning/Byggnadsritning
- Kontrollplan
- Konstruktionsritning
- Produktinformation eller typgodkännandebevis/CE-märkning på kamin och rökrör
- Vid anmälan som ombud: Bifogad fullmakt eller digitalt godkännande av Byggherren
- Så skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälan
- Teknisk beskrivning
- Kontaktuppgifter
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in