Behöriga tjänstemän på Trafik- och Parkavdelningen.
Dispens för tung transport på enskild väg - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVissa av de enskilda vägar som Örnsköldsviks kommun ansvarar för viktbegränsas till 4 ton under tjällossningsperioden. De vägar som berörs är skyltade med begränsad bruttovikt på fordon under den tid som begränsningen gäller.
Ansökan
Transportören ansvarar för att ansöka om dispens. Ni kan ange upp till tre vägar per ansökan. Observera! Normal handläggningstid för dispenser är fem arbetsdagar. Du kan följa ditt ärende genom att logga in på på "Mina sidor". Där kan du se statusen i ärendet samt ställa frågor till handläggaren (om du varit inloggad när du skickade in ärendet).
Åtaganden som transportör
Giltig dispenshandling ska följa med i fordonet under transporten. Transportören ansvarar för att rekognosera färdvägen innan färd. De skador som eventuellt finns på vägen innan transporten ska dokumenteras (foto) och rapporteras till väghållaren/kommunen.
Transportören hålls ansvarig för eventuellt uppkomna skador och ska omedelbart informera väghållaren om väg, bro, vägren eller annan trafikanordning skadats. Eventuellt uppkomna vägskador under transporten ska dokumenteras med foto.
Avgift
En avgift enligt fastställd taxa (350 kr) tas ut för varje dispensbeslut.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via telefonnummer 0660 - 880 00. Telefontider: vardagar 07:30–17:00 (15 maj–15 september 07:30–16:15). Besöksadress: Järnvägsgatan 6.
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 5 år
Mottagare av personuppgifter
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR på www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar på www.ornskoldsvik.se/om-kommunen/politiska-beslut-och-handlingar/allmanna-handlingar-och-diarium.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur Örnsköldsviks kommun hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se
Trafik- och parkavdelningen
enskildvag@ornskoldsvik.se
0660 - 880 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Avgift (enligt fastställd taxa 350 kr) faktureras för varje dispensbeslut
- E-legitimation
- Så skaffar du e-legitimation