Medarbetare på tillagningskök, serveringskök, skolsköterska, förskolechef, köksenhetschef samt kostutvecklare.
Specialkost - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär ansöker du som vårdnadshavare (eller ansvarig för barnet) om specialkost för barn som går i den kommunala förskolan, grundskolan eller gymnasiet. Du kan som myndig elev även ansöka om specialkost åt dig själv. Gäller även dig som arbetar som pedagog inom Bildningsförvaltningen.
Ansökan om specialkost lämnas för ett läsår i taget
Varje läsår ska denna ansökan uppdateras med aktuell information inom en månad efter terminsstart. Får vi inte in det uppdaterade intyget tar vi för givet att barnet inte längre har behov av specialkost. Läkarintyg från behandlande läkare i regionen eller regionsansluten vårdgivare krävs vid första ansökan när det gäller allergi samt om allergierna utökats. Intyget ska lämnas in inom tre månader efter ansökan är gjord. Ladda gärna upp ett intyg från läkaren eller dietisten. Du kan även komplettera med intyget i efterhand direkt i ärendet på "Mina sidor" som ett meddelande till handläggaren eller så kan du lämna det till köket. Uppdatering med nytt läkarintyg på befintliga allergier ska därefter göras årligen under förskoleåren samt vid skolårsstart följande åldersgrupper, förskoleklass, åk 4, åk 7 samt gymnasiet åk1.
Läs mer om specialkost som vi erbjuder
Om du saknar e-legitimation eller har skyddad identitet
Saknar du e-legitimation eller har skyddad identitet kan du använda ansökningsblanketten på denna sida som du hittar under "Hämta blankett". Vid frågor går det bra att kontakta Kostavdelningen direkt per telefon 0660 - 880 00.
Personuppgifter som behandlas
- Identifierande information (till exempel för- och efternamn)
- Personnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Samhällsinrättning
- Allergier samt reaktion på allergenet
- Foto (lämnas frivilligt)
- Kontaktinformation
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Personuppgifterna registreras tillsammans med foto (lämnas frivilligt) och uppgifter om hälsa: allergier samt reaktion på allergenet för att kunna handlägga ärendet på ett korrekt sätt. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en arbetsuppgift av allmänt intresse
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 1 år
Mottagare av personuppgifter
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att begära att få ut ett registerutdrag, begära att dina personuppgifter rättas, begränsas eller, i vissa fall, raderas.
Läs mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter och GDPR på www.ornskoldsvik.se/gdpr.
Allmän handling
Tänk på att alla uppgifter om ärendet, om dig som avsändare och handlingar som skickas in till kommunen kan bli allmänna handlingar och kan lämnas ut på begäran efter en sekretessprövning. Läs mer om allmänna handlingar.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på hur Örnsköldsviks kommun hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan, eller till kommunens dataskyddsombud på dataskyddsombud@ornskoldsvik.se.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bildningsnämnden och Kommunstyrelsen
kommunen@ornskoldsvik.se
Kostavdelningen
0660 - 880 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Frivilligt: Handlingsplan vid anfall
- Läkarintyg (inom tre månader)
- Du måste vara myndig (fyllt 18 år)
- Så skaffar du e-legitimation